s/y Amieen ja minun tarina
Tapio Tiura
S/y Amieen
ja minun story
Erilaisten -70 luvulta saakka periytyvien
purjehduskokemusten jälkeen päätin, että kerran elämässäni pitäisi hankkia
kunnon purjevene. Samaa oli ajatellut vanha kaverini Artsi Merenkävijöistä.
Niinpä ryhdyimme toimeen ja ostimme vuonna 2005
kevättalvella s/y Amica nimisen Comfort 32 purjeveneen. Myyjänä oli nuoripari,
jossa vaimo oli niin herkkäuninen, että ei pystynyt nukkumaan veneessä.
Selvitimme tarkkaan veneen historian ja entiset omistajat. Ensimmäinen
omistaja oli ollut A-lehtien toimitusjohtaja.
Amica oli kuitenkin firman nimi, joten muutimme veneen nimen
heti Amieeksi.
Vuosi 2005
Ensimmäinen vuosi oli tutustumista veneeseen ja sen
kehittämistarpeeseen. Oli itsestään selvää, että venettä tulee vuosien mittaan
parannella. Tässä veneessä oli kuitenkin hyvät lähtökohdat siihen. Artsi
perheeseen kuului kaksi varhaisteiniä, joten veneen peräkajuutta oli heidän
valtakuntaansa. Hänen vaimonsa oli jo aiemmin hylännyt muutamia ehdottamiamme
veneitä sen vuoksi, että pentteritilat ruoan valmistukseen aivan liian pienet
esim. Avance 33:ssa.
Edellisenä talvena olin lopettanut kaukalopallon pelaamisen
saatuani välilevyn pullistuman niskaan. Sellainen vaiva ei siedä kylmää tuulta,
joten istuin paljon tuulilasin suojassa. Jos olin yksin liikkeellä, ohjasin
automaattiohjausta johdon päästä kauko-ohjaimella.
Ainoa ongelma kesän kuluessa oli autopilotin toiminta. Pilotti vaati huoltoa ja säätöä, joten
koneinsinööri/elekroniikka-asentaja yhdistelmänä hoidimme sen itse.
Syksyllä Artsi kertoi, että laituripaikkamme oli hänen
perheelleen vaikea rantautua, joten ehdotti uutta satamaa Sipoosta. En halunnut
suostua siihen, joten lunastin hänet ulos ja jatkoin yksin omistajana.
Vuosi 2006
Purjehdusmielessä kesän mukavin reissu oli itäiselle
Suomenlahdelle Haapasaareen ja Ulko-Tammioon. Pitkillä legeillä oli spinnnulla
ajo mukavaa. Veneen spinnu on kohtuullisen kokoinen ja varustettu sukalla,
joten sen nosto ja lasku ovat helppoja. Lisäksi se on ns. sivutuulispinnu eli melko
litteä.
Veneen WC:n vesijärjestelmästä puuttui kokonaan
lappoventtiili. Tällöin oli vaarana veneen täyttyminen kokonaan vedellä, jos
WC:n käyttäjä unohti sulkea merestä tulevan huuhteluveden venttiilin. Rakensin siihen uuden lappojärjestelmän.
Vuoden ikävä tapahtuma oli pohjakosketus Inkoon
eteläpuolella lähellä 15 m syväväylää. Merikortissa oli syvyysmerkintä 2,7 m
mutta siitä huolimatta kolahti. Onneksi ei tullut mitään vuotoa ja
purjehdusretki jatkui normaalisti Inkoon eteläpuolisessa saaristossa. Keskustelut
Merenkulkulaitoksen kanssa tuottivat ainoastaan sen tuloksen, että merikorttia
korjattiin seuraavaan painokseen.
Syksyllä vene ylös ja
Lindgrenin telakalle Hernesaareen korjaukseen. Telakalla on sellainen
maine, että vene tulee sieltä parempana ulos kuin mitä se oli ennen
vahinkotapahtumaa. Näin kävi nytkin. Köli irrotettiin ja hiushalkeamat
korjattiin. Työstä on tehty tarkka ja yksityiskohtainen työselostus, joka
seuraa venettä. Sen jälkeen eivät kölipultit enää ole vuotaneet tippaakaan.
Vuosi 2007
Kevään kuluessa asensin veneeseen
septitankin imutyhjennyksenjärjestelmän. Sellainen tuli noihin aikoihin
pakolliseksi. Etolasta ostin tarkoitukseen sopivaa paksua ja kestävää letkua ja
letkunkiristimiä. Lisäksi tarvittiin 3-tieventtiili ohjaamaan poisto imuun ja
toisaalta hätätilassa suoraan mereen. Imutyhjennys oli välttämätön
Päijänteellä.
Päijänne on aina ollut suosikkijärveni pikkupojasta saakka.
Päätin siirtää veneen sinne ja liittyä Tehin Pursiseuraan. Satamapaikka löytyi
Sysmän Ilolasta, joka on leppoisa ja suojainen satama. Päijänteen vesi on
kirkasta ja puhdasta, kiviä on vähemmän kuin Suomenlahdella ja asumattomia
saaria satamineen runsaasti.
Volvon moottorissa alkoi olla yhä useammin kaikenlaisia
pienempiä ja vähän isompiakin vikoja, joten päässäni alkoi kypsyä moottorin
vaihtoajatus.
Kesä kului tutustuessa eteläiseen Päijänteeseen
kansallispuistoineen. Upeita saaria ja hiekkarantoja. Satamaani tuli joka yö
klo 2 aikaan muikkutroolari saaliineen. Olin joskus vastassa silloin. Todella
tuoretta herkullista Päijänteen muikkua ….. olutta päälle ja siitä sitten
ontumaan kihdin takia!
Vuosi 2008
Kevään suuri parannustyö oli veneen pohjan kunnostus. Mitään vikoja ei ollut ilmennyt mutta
veneen valmistumisen jälkeen 1983 ovat monet asiat parantuneet, joten päätin
soveltaa uutta tekniikkaa. Lindgrenin telakalla oli myös suositeltu toimenpidettä.
Raaputin pois pohjasta kaiken vanhan maalin gelcoatiin saakka.
Siihen tarvitaan omat suojalaitteet, ettei tule hengitettyä myrkkyä. Sen
jälkeen gelcoatin pinta on hiottava hiomakoneella 160 karkeudella.
Uusi pohjaprimeri on
Teknoksen Inerta Primer 5, joka on kaksikomponenttimaali. Maalaamista
helpottaa, jos kerrokset vedetään erivärisillä maaleilla. Tällöin varmistuu se,
että maalari on todella levittänyt koko pohjaan uuden kerroksen. Kerroksia tuli kaikkiaan viisi. Myrkkymaali vedetään silloin kun viimeisin
primerikerros on kovettunut sen verran, että peukalolla painettaessa jää
sormenjälki mutta maali ei tartu sormeen.
Vuoden purjehduskohokohta oli ystävien vanhempien
”veneilyttäminen”. Ajettiin spinnulla Tehinselällä. Ruokailu oli Tehin laiturissa. Ruokapöydän ympärille
veneessä mahtui hyvin yhteensä 7 henkeä!
Päijänteen pohja on monelta kohdin puhdasta hienoa hiekkaa.
Sellaisessa pohjassa ankkuri pitää huonosti. Olin kerran ankkurissa keula kohti
laituria, kun näin synkkien ukkospilvien nousevan taivaalle. Muutamassa hetkessä
tuuli nousi todella kovaksi ja ankkuri alkoi antaa myöten. Veneen perä oli
painumassa kohti rantakivikkoa enkä enää jaksanut yksin pidätellä lähes 5
tonnin painoista venettä. Onneksi tuuli juuri silloin hellitti ja pahemmalta
haaverilta vältyttiin. Vain sivuteipit saivat kyytiä ja ne tulivat myöhemmin
uusittavaksi.
Veneen ruokapöydän kulmista piti Lahden ammattikoululla
pyöristää pois noin 5 cm levyinen siivu. Sen jälkeen kulku penkeille helpottui
huomattavasti pöydän ollessa täydessä leveydessä.
Vuosi 2009
Vetolaitteen kumikaulus oli palvelut 17 vuotta. Ajattelin,
että se olisi hyvä vaihtaa varmuuden
vuoksi. Volvon kumikaulukset valmistaa suomalainen yritys Hyvinkäällä ja ne
ovat todella huippulaatua. Sain vaihtotyöhön kaveriksi ja konsultiksi
eläkkeellä olevan Volvon asentajan Pekan, joka asuu Hollolassa. Vaihtotyö oli
mielenkiintoinen tehtävä. Hankalia olivat vanhan Volvon moottorin
kuusikoloruuvien irrotukset. Vanha kumikaulus oli vielä täysin virheetön, eikä
siinä ollut ilmennyt mitään merkkejä vanhenemisesta. Palkinnoksi Pekka sai
lainaksi venettä joksikin aikaa. Lokikirjaan häneltä merkintä ”Olo kuin
hotellissa”.
Vuosi 2010
Veneen akkujen kehitystä olin seurannut jonkin verran. Koska
akut olivat jo vanhoja, päätin hankkia veneeseen uudet hupiakut. Tutkin
monenlaisia akkuja. Geeliakut olisivat olleet uusinta tekniikkaa mutta niiden
vaatima tila entiselle energiamäärälle olisi ollut huomattava. Kompromissina päätin hankkia Boschin AGM akut (2x90 Ah),
jotka myös vievät enemmän tilaa kuin lyijyakut mutta kun heitin vanhat
akkukotelot menemään sain uudet akut juuri ja juuri mahtumaan entiseen
tilaan. Umpiakut eivät tarvitse koteloita.
Sanotaan, että AGM akut vaativat oman laturinsa. Minä säilytin vanhan laturin
ja se on toiminut hyvin yhteen uusien akkujen kanssa.
Tämä vuosi jäi mieleen erittäin lämpimänä. Heinäkuussa
Evolla mitattiin 33,4 astetta lämmintä. Jyväskylästä etelään päin
purjehdittaessa vastatuuleen oli vauhti 7 solmua ja tuntui siltä kuin joku
olisi suunnannut puhalluslampun päin kasvojani.
Päijänne alkoi olla koluttu läpi.
Vuosi 2011
Talven aikana alkoi kiteytyä ajatus, että haluan jälleen
purjehtia vaihteeksi merellä. Niinpä keväällä heti veneen vesillelaskun jälkeen
suuntasin Lahteen masto kannella. Haba oli antanut edullisen 300 € tarjouksen
veneen siirrosta Helsingin Puotilaan, koska hänellä oli sieltä rahti takaisin
Päijänteelle.
Hankin veneeseen ison
purjeen lazy bagin. Kun yksin häärää purjeen kanssa, helpottaa se
huomattavasti käsittelyä.
Serkkuni Reima ilmoitti halukseen osallistua veneeni
omistukseen, joten tämä vuosi ( … ja seuraavakin) meni yhteisomistuksessa.
Uudet omistajat ovat aina innokkaita parantamaan venettä,
joten mm. spray hoodiin ilmestyivät ikkunat.
Syksyllä moottorin öljyn vaihdon yhteydessä tarkastin
vetolaitteen öljyn kunnon. Se ei ollutkaan kirkasta niin kuin piti vaan
maitomaista. Se kertoo veden pääsystä öljyn joukkoon.. Tämä tiesi siis talven
mittaan vetolaitteen akselitiivisteiden
(Stefat) vaihtoa. Sopivaa
kotihommaa talven pimeisiin iltoihin. Stefojen kohdalla oli kuitenkin akselissa
pientä kulumaa. Mitä vaihtoehtoja silloin on? Uusi akseli olisi maksanut 600 €
Volvolla. Vaihtoehtona on akselin
holkittaminen. Päädyin siihen ratkaisuun, koska se on kustannuksiltaan
pienempi ja työn saatoin tehdä itse.
Vuosi 2012
Vesijärjestelmässä tuli makeavesipumppu tiensä päähän. Olin
ilmeisesti ollut huolimaton veden poistossa syksyllä ja pumppu oli jäätynyt.
Niinpä hankin uuden makeavesipumpun ja
samalla myös uuden merivesipumpun. Samalla tuli vesihana vaihdetuksi uuteen. Nyt makeavesipumpun yhteet ovat
talveksi irrotettavissa ja pumpun voi” ajaa kuivaksi”.
Reima vaimoineen teki alkukesästä retken itäiselle Suomenlahdelle
Haapasaareen ja Ulko-Tammioon. Paluumatkalla Emäsalon kohdalla kone sammui
ajettaessa kovassa vastatuulessa. En tiedä miten selvisivät Vuosaareen saakka,
jossa aloin selvittää ongelmaa.
Osoittautui, että Volvon polttoaineen siirtopumppu oli
tullut tiensä päähän. Polttoaineen siirtopumpun vaihto ei sinänsä ollut minulle
iso ongelma. Suurempi oli se, että rahaa kului paljon, koska uuden pumpun
sovittaminen vaati myös ympärillä olevien osien vaihtoa. Tässä vaiheessa
minulle kypsyi ajatus uuden koneen hankinnasta.
Reima vaimoineen oli myös saanut ehken juuri tuosta
konerikosta tarpeekseen ja he ilmoittivat halunsa luopua omasta puolikkaastaan.
Sovimme hinnasta ja vene oli taas kokonaan minun.
Vuosi 2013
Venemessujen aikaan keskustelin monen moottoritoimittajan
kanssa. Ruotsissa toimi vielä tuohon aikaan Comfort Comfortina Föreningen,
jonka jäsen olin. Heillä oli siellä vankka yhteistyö suomalaisen Vetus
moottorin maahantuojan Vatorin tytäryhtiön kanssa ja sieltä oli saatavissa
seikkaperäiset ohjeet Volvon MD17D moottorin
vaihtamiseksi Vetuksen vastaavaan M3.28 moottoriin. Siihen aikaan Volvo ei
myynyt lainkaan uusia moottoreita sovitinkappaleella olemassa olevaan
vetolaitteeseen vaan ainoastaan kokonaisia moottori/vetolaite-paketteja.
Vator meni kuitenkin konkurssiin noihin aikoihin ja asioin
uuden vähittäismyyjän kanssa. Tein hänelle ostotarjouksen ja tehtaan kanssa
neuvoteltuaan he suostuivat hintaani.
Koska olen koneinsinööri ja ollut töissä Wärtsilän moottoritehtaalla,
annoin itselleni haasteen tehdä tuo moottorin vaihtotyö itse.
Vetolaitetta ei siis tarvinnut purkaa kauluksestaan. Irrotin
vanhan moottorin, jonka nosturiauto nosti pois ja samalla nosti sisään uuden
moottorin. Veneseuran telakalla kaverit auttoivat, koska kaikki olivat hengessä
mukana ja kiinnostuneita työstä.
Työ sujui suuremmitta ongelmitta. Vetukselle hollantiin
laitoin hieman palautetta muutamista epätarkkuuksista mutta onnistuin
suurentamaan reikiä, joten kaikki sopi yhteen. Samalla asensin Vetuksen merivesisuotimen, jota ennen ei ollut. Onhan
nykyinen merivesi joskus aika sakeaa, joten suodin on hyvä varotoimi. Samalla uusin lappoventtiilin Vetuksen merkkiseksi. Myös moottorin tassut tulivat uudet. Muut entisen
Volvon osat, kuten pakoputki ja äänenvaimennin, olivat hyvässä kunnossa, joten
se puoli jäi ennalleen.
Samassa yhteydessä oli sopivaa uusia moottoritilan äänieristys uusimpaan muotiin.
Uusi moottori on hiljainen verrattuna vanhaan. Kolme
sylinteriä kahden sijaan tasaa käyntiä. Samalla pakokaasun savutus lakkasi kokonaan.
Kesän merkittävin purjehdus oli retki Viron puolelle
Lohusaloon. Purjehdimme ensin Helsingistä Porkkalaan Stora Träskön saarelle ja
siitä aamulla yli Lohusaloon. Keskellä Suomenlahtea tuuli tyyntyi aurinkoisena päivänä
ja käynnistimme koneen. Noin tunnin ajon jälkeen moottorin kierrokset äkkiä
putosivat mutta nousivat kohta taas uudestaan. Sama tapahtui useita kertoja
matkan aikana.
Tuon ilmiön selvittäminen oli varsin haasteellista.
Tarkistin kaiken mahdollisen polttoaineen syöttöpuolella mutta vikaa ei
löytynyt. Ongelma oli kuitenkin selvästi ilma polttoaineessa.
Avasin viimein polttoainetankin miesluukun ja nostin
putkiasetelman pois. Silloin selvisi, että polttoaineen syöttöpuolen ylivuotoputki
tankkiin (Volvossa sitä ei ollut) oli aivan imujohdon vieressä. Paluujohdossa
on ilmakuplia, koska se on paineeton ja kuplat ajautuivat puolestaan
imujohtoon, joka oli liian lähellä. Ratkaisu oli helppo. Siirsin putkien päät
kauas toisistaan, jolloin ilmakuplat nousevat pintaan eivätkä ajaudu takaisin
moottoriin. Samalla tuli tankki
puhdistettua huolellisesti.
Vuosi 2014
Olin jo useampana vuotena huomannut, että peräsin tiputti
vettä talven aikaan. Porasin aluksi siihen reiän, jotta vesi poistuu ja
jäätymisen aiheuttamat vauriot minimoituvat. Asia alkoi vaivata minua yhä
enemmän.
Kun telakalla yksi kaveri kertoi, teettäneensä
peräsinremontin Tampereella pikkuverstaassa, päätin ottaa yhteyttä samaan
tekijään. Hän on eläkkeellä oleva Arteknon entinen työntekijä.
Sain kyllä hieman ylipuhua häntä ottamaan työn vastaan
mutta, kun selvisi, että Arteknon entinen työnjohtaja oli minun poikavuosien kaveri,
otti hän työn tehdäkseen. Sitten vaan peräsin irrotukseen ja vene nosturin nokkaan,
jolloin peräsin valuu ulos. Peräsin auton katolle ja suunta Tampereelle.
Hän rakensi siis
peräsimen kokonaan uusin nykyaikaisin menetelmin sellaiseksi, että se ei enää
voi ottaa vettä sisäänsä. Kustannus oli vain osia siitä 2000 €, jota
helsinkiläiset telakat pyysivät. Huoleni poistui siis. Olinhan kuullut juttuja
siitä, että vene on merellä menettänyt peräsimensä, koska vesi ja jäätyminen
ovat sen vioittaneet.
Kesän mittaan lakkasi myös polttoainemittari näyttämästä
mitään lukua. Kun tankki oli kuitenkin täysi, oli edessä mittarin vaihto.
Onneksi markkinoilla on uusia ja moderneja mittareita, joissa putken sisällä
liikkuu uimuri ja ilmoittaa tankin pinnan korkeuden. Vaihtotyö oli varsin
helppo, koska laippa sopi vanhaan.
Kesän purjehdukset olivat tavanomaisia leppoisia matkoja. Ei
mitään ”seikkailuja”.
Vuosi 2015
Veneessä oli alkuperäinen Seafarer kaikuluotain. Se oli
saavuttanut kunnioitettavan iän ja oli aika hankkia uusi syvyysmittari Northeon. Sen asennusta varten piti vanha
anturin reikä suurentaa. Siinä olikin aika puuha, koska tämä vene on ainakin
juuri siltä kohtaa runkoa noin 4 – 5 cm paksu. Suurempi reikä syntyi kuitenkin
uurastuksen tuloksena ja uusi kaiku on tehnyt tärkeää tehtäväänsä sen jälkeen.
Samalla piti veneen
sivuteipit uusia, jotta ilme kirkastuisi ja Päijänteellä tulleet naarmut
poistuvat. Uusien teippien asentaminen oli sinänsä helppo homma. Kova uurastus
oli kuitenkin saada vanhat teipit poistettua ja ennen kaikkea todella pitävä
liima putsattua alta pois. Teipin poisto tapahtuu ensin kuumentamalla varovasti
hiustenkuivaajalla ja sitten loppu liima pois liuottimella.
Perävetolaitteen iso
sinkki meni myös keväällä vaihtoon.
Kesän purjehdukset suuntautuivat Tammisaaren
kansallispuistoon ja sen luonnonsatamiin.
Vuosi 2016
Yhä useammalla veneilijällä alkoi olla kannella
aurinkopaneeleita. Päätin myös hankkia kaksi paneelia yhteensä 36 W.
Suomalainen NAPS oli sopiva ratkaisu. Heidän paneelinsa ovat siitä hyviä, että
niitä saa taivuttaa jonkin verran asennuksessa. Aurinko lataa hupiakkuja mutta
ei käynnistysakkua. Osoittautui, että yhdessä valkoisen talvipeiton kanssa
paneelit lataavat talven mittaan akkuja sopivasti, joten niitä ei tarvitse poistaa veneestä talveksi.
Veneen pilssiin kerääntyy joskus sateen jälkeen makeaa
vettä. Sitä tulee erilaisista kannen läpivienneistä. Ne on syytä avata ja
tiivistää Sikaflexillä muutaman vuoden välein. Tänä vuonna tein sen rostirautojen osalta.
Kesän suurin purjehdusretki tehtiin Tallinnaan. Jälleen
kerran Porkkalaan ja siitä sitten Viron Naissaareen ja edelleen Tallinnaan.
Lähdimme sinne suunnistajakaverini kanssa seniorien
maailmanmestaruuskisoihin, jotka kestävät koko viikon. Vietimme sen viikon yöt
veneessäni Old City Harbourissa. Muut ihmiset olivat hotelleissa, joten asuimme
todella edullisesti. Satamamaksuun kuuluu sauna joka päivä. Ohjeet Tallinnan
lahdella liikkumiseen ja satamaan saapumiseen olimme selvittäneet etukäteen.
Runsaan laivaliikenteen vuoksi tulee ennen satamaan menoa pyytää puhelimella
lupa ajaa sisään satamaan.
Vuosi 2017
Keväällä olin venenäyttelyssä ja katselin uusia ja moderneja helloja ja jääkaappeja.
Tuntia ennen näyttelyn loppumista tein näytteilleasettajalle tarjouksen
hellauunista ja jääkaapista. He hyväksyivät hintani ja käskivät hakea laitteet
pois, kun näyttely on sulkeutunut.
Laitteiden asennuksessa oli keväälle sopivasti askartelua.
Osoittautui, että entinen uuni ei ollutkaan vaakasuorassa, joten säätöä piti
tehdä veneen ollessa vedessä kellumassa. Jääkaapin takaa löytyi kummallista
rautaromua, joten soitin yhdelle veneen vanhoista omistajista ja kysyin niiden
alkuperää. Hän kertoi, että veneessä oli joskus ollut Decca-laite ja vanhat
osat hän jätti jääkaapin taakse aikanaan. Siivosin ne pois. Decca oli veneissä
käytössä ennen GPS-laitteita.
Purjehdukset suuntautuivat kesän mittaan vain lähialueille
leppoisissa merkeissä.
Vuosi 2018
Kevään kunnostustöihin kuului uuden lämmityslaitteen asennus. Laite on ostettu käytettynä mutta
se tuli Wallaksen täyshuollon kautta minulle.
Käynnistysakku (tavallinen
lyijyakku) oli uusittava. Ei pitänyt enää varaustaan.
Muiden investointien tahti veneeseen alkaa hidastua, koska
moni asia on jo tehty. Hankin kuitenkin uuden poijukoukun. Sen tulee olla ehdottoman luotettava, kun yksin saapuu
laituriin. Parantelin koukkua vielä hitsauttamalla siihen uuden lenkin
poijuköyden ohjaamiseen.
Kesän pääretki suuntautui jälleen Tammisaaren kansallispuistoon.
Vuosi 2019
Lisään parhaillaan aurinkopanelien kapasiteettiä lisäämällä yhden paneelin. Täytyyhän minun osallistua ilmastotalkoisiin. Vierasvenesatamassa ei sen jälkeen tarvita sähköä lainkaan.
Kommentit
Lähetä kommentti